Rapport åpenhetsloven

Årsrapport 2024

Redegjørelse etter Åpenhetsloven for Stiftelsen NOVA Spetrum m/tilliggende underselskaper

Stiftelsen NOVA Spektrum eier og driver NOVA Spektrum og Oslo Spektrum Arena med underliggende selskaper. De aktuelle selskapene er omfattet av Åpenhetsloven. Vedlagt følger vår redegjørelse i tråd med åpenhetslovens bestemmelser.

Om oss

NOVA Spektrum og Oslo Spektrum Arena er to av Norges største og ledende arenaer for messer, arrangement, konferanser, kongresser, konserter og andre evens. Hvert år skaper og legger vi til rette for en rekke arrangement som bidrar til økt handel, kunnskapsdeling og inspirasjon i tråd med formålet til Stiftelsen NOVA Spektrum.

Stiftelsen NOVA Spektrum har også store by- og eiendomsutviklingsprosjekter pågående i Lillestrøm og Oslo. I 2024 ble det utelukkende gjennomført forberedende prosjekteringsarbeider i forbindelse med den planlagte utvidelsen av Oslo Spektrum. Arbeidet med utarbeidelsen og godkjenningen av reguleringsplanen for Lillestrøm NXT er fortsatt pågående.

Vårt arbeid med åpenhetsloven

Styret i Stiftelsen NOVA Spektrum har gjennom sin behandling av Åpenhetsloven gitt sin tilslutning til forankring av lovens formål og bestemmelser i virksomhetens retningslinjer. Det er utarbeidet oppdaterte innkjøps- og leverandørkrav der det stilles krav til at alle virksomhetens leverandører og samarbeidspartnere må følge åpenhetsloven og respektere grunnleggende menneskerettigheter og anstendige arbeidsforhold.

Det er gjennom innkjøps- og leverandørkravene presisert at alle leverandører må sørge for ordnede lønns- og arbeidsforhold for egne medarbeidere. Gjennom et eget punkt er det i tillegg tydeliggjort at alle leverandører og samarbeidspartnere må forholde seg til norsk lovgivning og følge relevante krav, bestemmelser og aktuelle standarder som gjelder for bransjen virksomheten tilhører. Det er tydeliggjort at vi har informasjons- og påseplikt for virksomheter med allmenngjort tariffavtale.

Våre aktsomhetsvurderinger

Som del av arbeidet med åpenhetsloven er det gjennomført aktsomhetsvurderinger av alle nye leverandører og samarbeidspartnere med et samlet innkjøpsbeløp på 100 000,- eller mer i 2024.

I forbindelse med aktsomhetsvurderingen har man spesielt lagt vekt på å identifisere risiko basert på leverandørenes bransjemessige og geografiske tilhørighet. I tillegg har man vurdert risiko ut fra leverandørenes antatte verdikjede og sannsynlige bruk av underleverandører i andre land. Det er også tatt lagt vekt på enkelte andre forhold av sentral betydning for å identifisere eventuell risiko knyttet til leverandørenes i relasjon til åpenhetslovens intensjon og formål.

I forlengelsen av gjennomførte aktsomhetsvurderinger er det:

  • Utarbeidet og distribuert en egenbekreftelse til alle leverandører med et samlet innkjøpsbeløp på 100 000,- eller mer i 2024. Informasjonen mottatt tilbake gjennom egenbekreftelsen har blitt benyttet for å vurdere ytterligere informasjonsinnhenting fra leverandørene som ledd i arbeidet med å forstå og håndtere eventuelle risikoforhold. I forbindelse med egenbekreftelsen ble det også gitt opplysninger om vår informasjons- og påseplikt til leverandører innen bransjer med allmenngjort tariffavtale.
  • For leverandører og samarbeidspartnere som ble kategorisert med høy risiko i forbindelse med gjennomførte aktsomhetsvurderinger, ble det innhentet ytterligere dokumentasjon utover egenbekreftelsen. Dokumentasjonen har blant annet tatt form av timelister og lønnsslipper, samt informasjon om hvordan selskapene følger opp egne underleverandører.

    Mottatt dokumentasjon fra de aktuelle leverandørene har blitt benyttet for å oppnå betryggende sikkerhet for at de aktuelle leverandørene følger åpenhetsloven. Dokumentasjonen har også vært viktig for å påse at leverandørene respekterer grunnleggende menneskerettigheter og sørger for anstendige arbeidsforhold for sine medarbeidere.

  • I tillegg er det gjennomført en gjennomgang av tidligere års aktsomhetsvurderinger for å vurdere om risikoen knyttet til eksisterende leverandører (fra før 2024) har endret seg, eller om det er forhold som tilsier at man burde ha iverksatt flere/nye/andre tiltak for å håndtere risikoen og/eller konsekvensene av disse.

Resultat av våre vurderinger

Det er i forbindelse med gjennomførte aktsomhetsvurderinger ikke avdekket brudd på grunnleggende menneskerettigheter i egen virksomhet eller blant leverandører og samarbeidspartnere. Våre undersøkelser viser også at våre leverandører er opptatt av å sørge for anstendige arbeidsforhold for sine ansatte, og er oppmerksom på hvilke plikter som gjelder i bransjer med allmenngjort tariffavtale. Det tas samtidig forbehold om at informasjonen som er mottatt er sannferdig, og at våre kontrollhandlinger har vært tilstrekkelige. Vi anser vår oppfølgning til å være i samsvar med hva man kan forvente ut fra vår type virksomhet, størrelse og situasjon på leverandørområdet.

Våre prioriterte tiltak i 2025

Vi ser på arbeidet med oppfølgning av åpenhetsloven som en kontinuerlig prosess, og vil gjennom 2025 fortsette arbeidet med å påse at lovens krav og intensjoner blir fulgt opp. Dette innebærer blant annet at vi vil prioritere:

  • Tiltak for å skape ytterligere bevissthet blant alle medarbeidere om hvilke krav vi setter til våre leverandører og samarbeidspartnere.
  • Tiltak for å være sikker på at våre innkjøps- og leverandørkrav blir lojalt etterlevd.
  • Utvidet bevissthet om åpenhetsloven i forbindelse med at man går fra prosjektering til utførelse i forbindelse med utvidelsen av Oslo Spektrum.
  • Høy bevissthet om åpenhetsloven som del av det løpende arbeidet knyttet til bærekraft i organisasjonen.

Lillestrøm, 20.mai 2025.  

Innholdsoversikt

Årets arrangementer

Styret og ledergruppen