AJ Produkter og NOVA Spektrum fornyer arenapartnersamarbeidet

AJ Produkter og NOVA Spektrum inngikk høsten 2024 en samarbeidsavtale som ga Norges største leverandør av innredning og utstyr til arbeidsplassen unik synlighet på Norges største møteplass for nærings- og organisasjonslivet. Nå er partene enige om å videreføre samarbeidet basert på en sterk og dokumenterbar effekt av selskapets profilering på NOVA Spektrum.

Den nye samarbeidsavtalen innebærer at AJ Produkter fortsatt vil ha utstrakt synlighet og profilering gjennom store digitale flater på NOVA Spektrum. I tillegg blir det ulike uttak for merkevareaktivering på utvalgte fag- og publikumsarrangementer i 2026 og 2027.

Vi oppfatter AJ Produkter som en fremoverlent virksomhet med sterk vekst. De har tydelige ambisjoner om å ta enda større markedsandeler i det norske markedet.  Dette gjør at vi er ekstra stolte over at selskapet velger å samarbeide med oss om å skape økt kjennskap og kunnskap til egen merkevare blant de viktigste kundegruppene AJ Produkter ønsker å komme i dialog med. Nå gleder vi oss til å utvikle samarbeidet videre gjennom 2026 og 2027, sier direktør salgsutvikling i NOVA Spektrum Michael Vedstesen.

Dokumenterbar effekt

Gjennom det siste halvåret har NOVA Spektrum og AJ Produkter samarbeidet om å måle effekten av gjennomført digitalprofilering og kreative uttak på de ulike arrangementene NOVA Spektrum skaper og legger til rette for.  Målet har vært å kartlegge hvordan AJ Produkters tilstedeværelse og synlighet på en arena som samler mellom 300 000 og 400 000 besøkende hvert år påvirker selskapets merkevareoppfatning.  

AJ Produkter er sterkt tilstede og svært synlig for alle besøkende og utstillere på NOVA Spektrum. Foto: NOVA Spektrum.

Resultatene fra gjennomførte effektundersøkelse viser med all tydelighet at de fysiske møteplassene på NOVA Spektrum er en svært effektiv markedsføringskanal for Norges største leverandør av innredning og utstyr til arbeidsplassen:

  • Godt over 30 prosent av de besøkende oppgir at de har lagt merke til eller oppsøkt AJ Produkter i forbindelse med sitt besøk til NOVA Spektrum. Dette er en høy andel av alle besøkende sett i lys av at gruppen i stor grad består av ledere og beslutningstakere som det ellers er vanskelig å komme i direkte kontakt med.

  • Andelen som gir høyeste score når det gjelder oppfatningen av AJ Produkter som merkevare, er signifikant høyere blant de besøkende som oppgir å ha lagt merke til selskapet på NOVA Spektrum, sammenlignet med besøksmålgruppen som helhet. Dette henger tett sammen med hvordan kjennskap til og kunnskap om merkevaren øker gjennom iverksatte tiltak for merkevareaktivering.

– Vårt valg om å videreføre samarbeidet med NOVA Spektrum de neste to årene bygger på godt dokumenterte resultater som viser hvilken effekt det gir å være til stede på Norges største arena for handel, inspirasjon og kunnskapsdeling. Denne typen markedsføring bidrar til at vi styrker vår posisjon som førstevalg for alle som har behov for innredning og utstyr til arbeidsplassen. Samtidig gir samarbeidet oss en unik mulighet til å bygge relasjoner og skape verdifulle dialoger på tvers av de bransjene vi definerer som våre målgrupper, sier Axel Huus, daglig leder i AJ Produkter Norge.

Sterk stoppeffekt med ny 3D-film

I forbindelse med videreføringen av samarbeidsavtalen, vil AJ Produkter ta i bruk nye virkemidler for økt synlighet i NOVA Spektrums lokaler på Lillestrøm. Som del av dette har AJ blant annet fått utviklet en ny 3D-film som gir en sterk stoppeffekt basert på både innhold og Deep screen-teknologi. Samtidig er selskapet opptatt av å motivere enda flere av de besøkende på NOVA Spektrum til å oppleve produktene og løsningene selskapet tilbyr på utvalgte arrangementer:

Vi ønsker at flest mulig skal bli kjent med kvaliteten på produktene og løsningene vi tilbyr. Gjennom samarbeidet med NOVA Spektrum får vi muligheten til å la kundene se, ta på og prøve utvalgte deler av vårt sortiment. Dette fungerer som en døråpner for dialog, der vi kan bistå kundene med skreddersydde løsninger basert på deres behov – gjerne via vår prosjektavdeling eller vårt profesjonelle kundeservicesenter. Erfaringene viser at dette har en svært positiv effekt på hvordan vår merkevare oppfattes, og hvordan vi vurderes når det gjelder kvalitet, pris og totaltilbud, sier Axel Huus.

AJ Produkters tilstedeværelse på NOVA Spektrum gir nye og eksisterende kunder muligheten til å oppleve deler av selskapets produkter og løsninger. Dette fungerer som en effektiv døråpner for videre dialog. Foto: NOVA Spektrum.

Innhold til andre markedsføringskanaler

For AJ Produkter er det også viktig å kunne se nytten av de andre mulighetene som samarbeidet med NOVA Spektrum åpner for:

Gjennom samarbeidet med NOVA Spektrum kommer vi i tett kontakt med mange av kundegruppene vi ellers først og fremst møter gjennom våre digitale kanaler. I tillegg er messene og arrangementene til NOVA Spektrum en ypperlig arena for å lage innhold til deling og spredning via våre øvrige markedsføringskanaler gjennom hele året, avslutter Axel Huus.

Direktør for salgsutvikling i NOVA Spektrum Michael Vedstesen og Axel Huus, daglig leder i AJ Produkter Norge, ser frem til å videreføre samarbeidet gjennom 2026 og 2027. Foto: NOVA Spektrum.

kommende events