Stor salgssuksess på Norges største møteplass for design, arkitektur og håndverk

For mange bedrifter er messene og arrangementene til NOVA Spektrum en svært effektiv måte å møte nye kunder på. Dette er også tilfelle for Julie Liebenberg som for ett års tid tilbake etablerte seg som kunsthåndverker, og som gjennom sin deltakelse på Oslo Design Fair oppdaget nye markedsmuligheter hun ikke visste om fra før.   

Hvert år skaper og legger NOVA Spektrum til rette for en rekke store og små messer, arrangement, konferanser og events.

Oslo Design Fair (ODF) i regi av NOVA Spektrum er et av arrangementene som gjennomføres hver vår og høst. Arrangementet er Norges viktigste og mest attraktive møteplass for design, arkitektur og håndverk, og består både av en stor salgsutstilling og et variert faglig program som gir læring og ny innsikt. I tillegg er arrangementet kjent for sine spektakulære tendensutstillinger.

Les mer om Oslo Design Fair >>

9 av 10 utstillere fikk nye kunder og kontakter

For kort tid tilbake ble årets første Oslo Design Fair avholdt. Evalueringen i etterkant av vårens arrangement bekrefter tydelig at ODF er en svært effektiv salgs- og markedsføringskanal:

  • 9 av 10 utstillerbedrifter fikk nye kunder og kontakter i forbindelse med sin deltakelse på arrangementet.

  • 87 prosent av utstillerbedriftene vurderer arrangementet til å være en viktig salgskanal for egen virksomhet, og mer enn 8 av 10 spurte ser på ODF som en viktig markedsføringskanal.



Ønsker du mer informasjon om messer og arrangement?

Nye kunder og flere markedsmuligheter

Kunsthåndverker og keramiker Julie Liebenberg er en av utstillerne som opplever at Oslo Design Fair er en arena som gjør det lett å lykkes med å få et bedre fotfeste i markedet:

Gjennom min deltakelse på Oslo Design Fair kom jeg i kontakt med mange nye kunder som har foretatt flere store bestillinger fremover i tid. I tillegg oppdaget jeg at markedsgrunnlaget for mine produkter er langt større enn jeg trodde på forhånd. Kunder som jeg aldri hadde tenkt på selv, tok plutselig kontakt for å kjøpe håndverksproduktene jeg lager, sier en strålende fornøyd Liebenberg.

Julie Liebenberg forteller om stor suksess som utstiller på Oslo Design Fair, Norges viktigste og mest attraktive møteplass for design, arkitektur og håndverk. Foto: Joachim Dyndale.

Liebenberg forteller at deltakelsen på ODF har gitt henne mange nye kontakter over hele landet, og at hun nå har alt fra interiørbutikker til gallerier på kundelisten. Deltakelsen på Oslo Design Fair har også resultert i at Liebenberg har fått Nasjonalmuseets gavebutikk som ny kunde. Dette var en samarbeidspartner Julie Liebenberg aldri hadde tenkt på selv, men der produktene fra Liebenberg viser seg å passe bra inn i butikkens profil og vareassortiment.

Driver egen bedrift i gammelt bedehus

I fjor trappet Julie Liebenberg ned jobben som sykepleier for å leve ut drømmen som kunsthåndverker. Nå driver hun sin egen bedrift i et gammelt bedehus. Her lager Julie alt fra de fineste vaser til flotte lysestaker og krus. Liebenberg mener det er en stor fordel å delta på Oslo Design Fair ettersom det bidrar til at kundene kan oppleve produktene på en bedre måte sammenlignet med andre former for markedsføring:

Ved å gi kundene mulighetene til å se, føle og ta på produktene jeg produserer, oppstår det en helt annen interesse og nysgjerrighet for håndverksproduktene mine sammenlignet med om man bare viser frem produktene digitalt. Dette har positiv betydning for omsetningen til Liebenberg Ceramics.

Keramiker Julie Liebenberg benytter foreløpig et gammelt bedehus som produksjonslokale. På sikt ønsker hun å etablere sitt eget verksted. Foto: Joachim Dyndale.

Julie Liebenberg forteller at det er vanskelig å få mange nye kunder til å oppsøke egne nettsider eller egen Instagram-profil. Dette er kanaler som først og fremst fungerer for å bedrive markedsføring overfor de som har kjennskap til virksomheten fra før. Den kjennskapen tar det lang tid å etablere i et marked dominert av flere store merkevarer med mer kapasitet og flere ressurser, sier Liebenberg.  

Les også: Messer og arrangement som salgs. og markedsføringskanal

Liten bedrift på stort arrangement

Av og til kan man få inntrykk av at det kun er de største bedriftene og virksomhetene som er representert på messer og arrangement som utstillere. Faktum er imidlertid at hele bredden av næringslivet er til stede på arrangementene som NOVA Spektrum skaper og legger til rette for. Liebenberg mener et arrangement som Oslo Design Fair også fungerer godt for utstillere som henne selv:

Å delta som utstiller på messene og arrangementene til NOVA Spektrum fungerer også for oss som ikke har en stor markedsavdeling å lene oss på, og som må håndtere alle sider ved det å drive virksomhet selv. Du trenger absolutt ikke være en stor virksomhet for å lykkes på ODF. Mange av de som deltok på vårens arrangement, ga meg positive tilbakemeldinger på at vi som er en liten og uavhengig aktør også er å finne på arrangementet, sier Liebenberg.

Møteplassene NOVA Spektrum skaper og legger til rette for speiler hele bredden av norsk næringsliv både når det gjelder bransjer, næringer og størrelse på virksomhetene som er representert som utstillere.

Fremtidsdrømmer innen rekkevidde

Julie Liebenberg har ingen planer om å vende tilbake til sykepleieryrket på heltid. Nå satser 39åringen for fullt på Liebenberg Ceramics og keramikkverkstedet i Nittedal:

Mitt mål er å kunne holde på med det jeg liker, utvikle kolleksjonene videre og ha en kundekrets som er stor nok til at jeg kan leve av kunsthåndverk. I Norge er ikke dette lett. Samtidig er fremtidsdrømmene innen rekkevidde blant annet som følge av suksessen som deltakelsen på Oslo Design Fair har gitt meg, smiler Liebenberg.  


5 gode grunner til å bli utstiller

Som utstiller på våre messer og arrangement:  

  • Møter du dine viktigste kunder, samarbeidspartnere og forretningsforbindelser på ett felles sted.

    Øker du kjennskapen til dine produkter/tjenester og varemerkene du representerer på en direkte og svært effektfull måte.

  • Gjør du det mulig for dine nye og eksisterende kunder å se, føle og oppleve produktene og tjenestene du tilbyr. Ved å kunne spille på flere sanseuttrykk (syn, berøring hørsel, lukt, smak) oppnår du svært høy samlet salgs- og markedsføringseffekt.

  • Oppnår du direkte dialog med dine viktigste kunder og kan få umiddelbar tilbakemelding på hva kundene mener og tenker om dine produkter, tjenester og varemerker.  

  • Møter du en større kundegruppe enn den du har tilgjengelig i ditt daglige lokalmarked.


NOVA Spektrum er en nasjonal og internasjonal arena for messer, arrangement, utstillinger, kongresser, konferanser, banketter og events. NOVA Spektrum har Norges beste beliggenhet midt mellom Oslo og Oslo Lufthavn Gardermoen med bare 11 minutters reisevei hver vei. NOVA Spektrum het Norges Varemesse frem til høsten 2021.

Hvert år arrangeres en rekke store og små messer og arrangement i NOVA Spektrum med 4 – 500 000 besøkende.

Kontakt meg gjerne for en uforpliktende samtale

Sammen kan vi sette nye mål for din virksomhet.

Michael Vedstesen

Direktør Salgsutvikling

Michael er ekspert på hvordan du kan utnytte messer og arrangement som kanal for salg, markedsføring og relasjonsbygging. Han deler gjerne av sin erfaring og kompetanse med deg.