Oslo Dog Show er en fantastisk arena for å oppnå økt salg og større oppmerksomhet om egne merkevarer. Dette lar seg lese ut av ferske tall hentet fra en ny besøksundersøkelse gjennomført av NOVA Spektrum i forbindelse med helgens arrangement.
I forbindelse med Oslo Dog Show ble et tilfeldig utvalg av de besøkende intervjuet om sine opplevelser på årets store høydepunkt for alle to- og firbeinte. Undersøkelsen viser blant annet at:
- Hele 6 av 10 besøkende drar på Oslo Dog Show for å oppdage og bli bedre kjent med nye produkter og tjenester på området for hundehold. Mange av de spurte oppgir også at de ønsker å få ny kunnskap, innsikt og inspirasjon – Og det er stor interesse for å bruke arrangementet for å handle produkter og tjenester.
Mer enn 80 prosent av utstillerne som ble intervjuet svarer at de først og fremst er til stede på Oslo Dog Show for å øke kjennskap og kunnskap om egne merkevarer. Hele 9 av 10 utstillere mener at de i stor eller svært stor grad fikk kontakt med de viktigste målgruppene på arrangementet. - Tallene fra undersøkelsen viser at mer enn halvparten av de besøkende svarer at de har gjennomført ett eller flere kjøp fra utstillerne i løpet av arrangementet. 53 prosent mener det også er sannsynlig at de kommer til å foreta et eller flere kjøp eller bestillinger fra utstillerne den første måneden etter endt arrangement.
Om lag 6 av 10 spurte oppgir at de har søkt opp, eller kommer til å søke opp, mer informasjon om en eller flere produkter/tjenester som de har lagt merke til på arrangementet.
Messer og arrangementet representerer en viktig kanal for å skape positive merkevareopplevelser som engasjerer og begeistrer – og bidrar til økt kundelojalitet. På Oslo Dog Show lyktes mange utstillere godt med dette: Hele 8 av 10 besøkende sier at de i stor eller svært stor grad har fått en eller flere positive opplevelser knyttet til produkter eller tjenester på arrangementet.
Ambisjoner om ytterligere vekst
Prosjektleder for Oslo Dog Show Per Anders Iversen er godt fornøyd med resultatene fra undersøkelsen. Samtidig understreker han at ambisjonen er ytterligere vekst for arrangementet med neste gangs gjennomføring 14 – 16.november 2025:
– Først og fremst er det viktig for oss å skape gode opplevelser for alle som er glad i hund. Samtidig er det selvsagt avgjørende for oss at arrangementet også fungerer som en effektiv salgs- og markedsføringskanal for våre utstillere. Besøksundersøkelsen bekrefter at vi treffer godt på dette. Frem mot arrangementet neste høst skal vi jobbe enda mer målrettet for å øke besøkstallet ytterligere. Vi vil at Oslo Dog Show skal beholde og befeste sin posisjon som en viktig og attraktiv møteplass for alle hundeinteresserte, sier Iversen.
Fra september til november
Iversen har stor tro på at det å flytte arrangementet fra september til november i seg selv vil skape økt besøksinteresse for Oslo Dog Show. Dette er også tilbakemeldingen fra en enstemmig utstillerkomite. Samtidig planlegger Per Anders Iversen og resten av teamet også andre grep for å styrke arrangementet ytterligere.
Viktig del av samlet markedsmiks
– Mange av utstillerne på Oslo Dog Show har gjort en kjempejobb med å skape positive opplevelser for de besøkende i år, og alt tyder på at vi representerer en viktig del av markedsmiksen til mange bedrifter som har spesialisert seg på kvalitetsprodukter til hund. De første utstillerne i forbindelse med arrangementet neste år er allerede på plass. Dette gir oss stor motivasjon i arbeidet med å videreutvikle Oslo Dog Show frem mot november 2025, avslutter Iversen.