Oslo Motor Show 2024 satte ny publikumsrekord med hele 56 669 besøkende gjennom helgen 25 – 27.oktober. Dette er like mange besøkende som det er innbyggere i en mellomstor norsk by.
Med en besøksvekst på nærmere 8 prosent fra fjoråret, ble Oslo Motor Show 2024 en stor suksess for NOVA Spektrum og prosjektleder Tommy Larssen:
– Gjennom tre dager fylte vi hele NOVA Spektrums samlede utstillingsareal på drøyt 40 000 kvadratmeter med show, opplevelser og gode arrangementstilbud for alle besøkende. I tillegg ble det gjennomført hele seks billøp i bakgården med smekkfulle tribuner hver gang. Arrangementet ble en kjempesuksess, og de gode besøkstallene viser at vi virkelig traff med årets store møteplass for alle som elsker motor og kjøretøy, forteller Larssen.
Mer enn fordobling
Første gang Oslo Motor Show ble arrangert, var i 2010. Den gang samlet arrangementet om lag 23 500 besøkende. I 2022 ble den magiske grensen på 50 000 besøkende passert, før årets arrangement samlet like mange besøkende og tilreisende som det er innbyggere i en mellomstor norsk by – på størrelse med eksempelvis Ålesund.
Unik stemning
De gode besøkstallene gir høy verdi for alle utstillere som benytter Oslo Motor Show som en kanal for salg, markedsføring og relasjonsbygging. I tillegg oppstår det selvsagt også en unik stemning når så mange motor- og kjøretøyentusiaster er samlet på samme sted til samme tid. Tidvis var det stappfullt i utstillingsområdene og noe ventetid for å få den beste utsikten til de mest populære utstillingsobjektene.
Flere tok toget
Gjennom tett dialog med Politiet, Lillestrøm parkering og nabolaget ble det utarbeidet en detaljert plan for vellykket besøkslogistikk. I tillegg ble det inngått et eget samarbeid med Vy med felles mål om å få flest mulig til å ta toget til NOVA Spektrum i forbindelse med arrangementet. Dette ga gode resultater:
– Selv om antall besøkende til arrangementet var flere enn noen gang, ble det aldri noe trafikk- og parkeringskaos i forbindelse med årets Oslo Motor Show. Først og fremst skyldes dette den gode innsatsen til Politiet, Lillestrøm parkering og våre egne medarbeidere med ansvar for trafikkavvikling. I tillegg byttet mange ut bil med tog. Dette var også noe vi oppfordret til i forkant gjennom vellykket kampanjevirksomhet i regi av både Vy og oss, forteller Larssen.
Tall fra Vy viser at det var en klar økning i antall togpassasjer til og fra Lillestrøm gjennom helgen i forbindelse med Oslo Motor Show.
Begeistring for alle
Hva er det som forklarer den vanvittige interessen for arrangementet, Tommy?
– Det gjøres en enorm innsats av mange for å få til Norges største møteplass for alle som elsker motor og kjøretøy. Jeg kan ikke få sagt klart nok hvor viktige utstillerne, klubbene, de frivillige, entusiastene, de ansatte og funksjonærene er for at Oslo Motor Show har så bred appell. Uten deres enorme innsats både før og under arrangementet, hadde utfallet blitt et annet.
Det er heller ingen tvil om at Oslo Motor Show lykkes så godt takket være festivalstemningen vi greier å skape på arrangementet, med en miks av mange ulike og unike opplevelser tilpasset ulike målgrupper. Her er det noe å oppleve for absolutt alle, enten du er ung eller gammel, og uavhengig av om du elsker nye eller eldre kjøretøy. Absolutt alle finne noe de lar seg begeistre og fascinere av, avslutter Larssen.
Effektiv markedskanal
Oslo Motor Show representerer en unik mulighet for å vise seg frem med produkter og tjenester rettet mot et bilinteressert publikum.
Arrangementet inngår som en viktig del av den samlede markedsmiksen til flere bilimportører og et stort antall selskaper som er opptatt av å oppnå suksess gjennom å komme i tett kontakt med et publikum som har høy mottakelighet for kommersielle budskap. Oslo Motor Show gir en unik mulighet for å vise frem og demonstrere produkter – og for å la kundene teste og oppleve egenskapene som merkevarene representerer. Erfaringsmessig gir dette en høy overbevisningseffekt i salgsøyemed.