Mer enn 20 000 tilreisende og besøkende fra hele landet er forventet til UMAMI Arena på NOVA Spektrum. Direktør for UMAMI Arena, Torill Engelberg, lover et spennende program i kombinasjon med en utstilling som inkluderer nærmere 400 utstillere.
Utstillerne er i full gang med å rigge seg til på NOVA Spektrum i forbindelse med Norges største møteplass for mat og drikke. UMAMI Arena åpner dørene for de besøkende 18.mars med et omfattende program gjennom tre begivenhetsrike dager. Til sammen er det påmeldt tett opp mot 400 utstillere. I tillegg er det lagt opp til ulike faglige konferanser og hele 15 konkurranser hvor det skal kåres både norgesmestre og nordiske mestre innen ulike kokkegrener.
Superrelevant møteplass
Direktør for UMAMI Arena Torill Engelberg mener arrangementet er viktig for å beholde og styrke bransjens konkurranse- og innovasjonskraft.

– UMAMI Arena har en sterk posisjon som både møteplass og markedsplass for hele bredden av mat- og drikkebransjen. For mange leverandører er dette årets viktigste arena for å presentere produktnyheter og vise frem egne merkevarer. I tillegg er arrangementet også en superrelevant møteplass for å etablere og vedlikeholde relasjoner som er viktige for å lykkes.
– Store deler av alle som har sitt daglige virke i bransjen prioriterer å besøke arrangementet for å oppdatere seg på hva produsentene og leverandørene tilbyr, og for å få møte resten av næringen. Det er en helt egen atmosfære på vår arena når tusenvis av besøkende «summer» rundt samtidig i utstillingsområdet, forteller Engelberg.
Sterk posisjon
Besøksundersøkelsen fra UMAMI Arena 2023, bekrefter arrangements sterke posisjon:
- Hele 90 prosent av de spurte mener at arrangementet er den viktigste møteplassen for mat- og drikkebransjen.
- 95 prosent av utstillerne var fornøyd eller meget fornøyd med messen.
Salg på nærmere 3 milliarder kroner
Stiftelsen NOVA Spektrum har i samarbeid med Samfunnsøkonomisk Analyse gjennomført en beregning som viser at utstillerne omsetter varer og tjenester for opp mot 2,9 milliarder kroner under og etter møteplassene som finner sted på NOVA Spektrum. Torill Engelberg nikker anerkjennende til tallet:
– Erfaringene fra tidligere år viser at 8 av 10 utstillere har fått eller forventer ordre i forbindelse med messen. Dette gjør UMAMI til en viktig salg- og markedsføringskanal. En viktig årsak til dette er at besøkende til arrangementet representerer en svært relevant målgruppe sett fra utstillernes ståsted.
– Vi pleier å si at kvaliteten på de besøkende er høy, ettersom sannsynligheten for å møte på noen som ikke er potensielle kunder eller samarbeidspartnere er meget lav. Med mange «riktige» besøkende er også grunnlaget for kommersiell suksess sterkt tilstede, fastslår Engelberg.

Nærmere 100 lokalmat-bedrifter
De siste årene har lokalmat blitt et stadig viktigere satsingsområde for UMAMI Arena, og i år er nærmere 100 lokalmat-bedrifter fra hele landet representert som utstillere. For Torill Engelberg er det viktig å sørge for at denne delen av matbransjen får vist seg frem på en god måte:
– Vi heier på lokalmat-bedriftene, og ønsker også at denne delen av bransjen skal lykkes best mulig. Fordelen med UMAMI Arena er at vi samler svært mange innkjøpere og beslutningstakere på samme sted til samme tid. Dette gjør det effektivt for en liten bedrift å komme i kontakt med mange selv uten et stort salgsapparat.
Godt samarbeid med myndighetene
Torill Engelberg forteller om et godt samarbeid med Stiftelsen Norsk Mat og Hanen i forbindelse med tilretteleggingen for lokalmat-bedriftene, og gir også ros til Landbruks- og Matdepartementet. LMD har i år valgt å arrangere en egen konferanse som del av det faglige programmet på UMAMI Arena:
– LMDs konferanse «Hva skal vi spise i Matnasjonen Norge?» er et av flere svært positive initiativ fra myndighetene for å gjøre UMAMI Arena til en enda mer samfunnsaktuell møteplass. Vi er på rett spor i 2025, men ønsker å utvikle det gode samarbeidet med ulike deler av myndighets- og virkemiddelapparatet ytterligere frem mot UMAMI Arena 2027. Dette til felles beste for alle som er opptatt av en sterk og robust verdikjede på mat- og drikkeområdet, avrunder Torill Engelberg.
