Dette betyr messer og arrangement på NOVA Spektrum for din merkevare  

Nye tall fra en fersk undersøkelse viser at utstillerne på NOVA Spektrums messer og arrangement oppnår høy oppmerksomhet om egen merkevare. Undersøkelsen viser også at deltakelsen på arrangementene har stor positiv betydning for ønsket merkevareoppfatning.   

NOVA Spektrum skaper og legger til rette for en rekke messer og arrangement med flere hundre tusen besøkende hvert år. Arrangementene representerer en viktig kanal for salg, markedsføring og relasjonsbygging, og er i sum med på å bidra til å gi de utstillende bedriftene et samlet omsetningsløft på opp mot 2,9 milliarder kroner.

Hva er effekten for din merkevare?

Gjennom det siste halvåret har NOVA Spektrum og AJ Produkter samarbeidet tett om å måle effekten og betydningen av å være tilstede på de fysiske møteplassene til NOVA Spektrum.  Den strategiske ambisjonen bak deltakelsen har vært å styrke egen merkevarekjennskap ytterligere, og å oppnå et løft i egen merkevareoppfatning. I hvilken grad har AJ Produkter lykkes med å nå disse målene?   

Ferske funn fra NOVA Spektrums undersøkelse blant alle besøkende på vårens messer og arrangement gir innsikt i dette:  

  • Godt over 30 prosent av de besøkende oppgir at de har lagt merke til eller oppsøkt AJ Produkters merkevare i forbindelse med sitt besøk til NOVA Spektrum. Dette er en høy andel av alle besøkende sett i lys av at gruppen i stor grad består av ledere og beslutningstakere som det ellers er vanskelig å komme i direkte berøring med.

  • Den samlede oppfatningen av AJ Produkter som merkevare er absolutt best blant dem som oppgir at de har lagt merke til selskapet i forbindelse med sitt besøk til NOVA Spektrum: Dette gjelder både når de besøkende blir spurt om hvilke leverandører som leverer det beste totaltilbudet når det gjelder innredning og utstyr til arbeidsplassen, og hvem oppfattes til å ha den beste kvaliteten og prisen innenfor denne produktkategorien.

    Funnet gir sterk støtte til hypotesen om at tilstedeværelse på NOVA Spektrums arrangement gir en etterprøvbar og dokumenterbar effekt med hensyn til målet om økt kjennskap og kunnskap til egen merkevare. 

Messene og arrangementene til NOVA Spektrum representerer en av de beste og mest effektive kanalene for salg, markedsføring og relasjonsbygging. Foto: NOVA Spektrum.

– Her møter vi kundene våre

Gjennom NOVA Spektrum kommer vi i direkte kontakt med tusenvis av nye og eksisterende kunder. Dette gir oss muligheten til å lytte til hvilke behov våre kunder egentlig har, og hvordan vi kan løse disse på en god måte gjennom hele bredden av vårt samlede produktassortiment. I tillegg kan kundene se, prøve og teste produktene før kjøp. Dette er viktig for å bidra til at kundene sitter igjen med riktig oppfatning av AJ Produkter som merkevare, forteller Marketing Manager i AJ Produkter Linn Karina Ulbo.

Har prøvd seg frem

Ulbo bekrefter at funnene i undersøkelsen viser at AJ Produkter har hatt høy nytte av sin deltakelse på messene og arrangementene til NOVA Spektrum.

Samtidig er hun ærlig på at de har brukt litt tid på å prøve seg frem på jakt etter riktig konsept. Dette har blant annet ledet til produksjonen av en grensesprengende reklamefilm i 3D-format:

For oss har det vært viktig å være synlig på en måte som skaper en positiv WOW-effekt blant de besøkende på NOVA Spektrum. Nå har vi utfordret oss selv med et tredimensjonalt filmformat skreddersydd for de unike digitale skjermene som er strategisk plassert ved hovedinngangene på arenaen. Vi tror dette vil bidra til at enda flere legger merke til oss i forbindelse med sitt besøk til Norges største møteplass for nærings- og organisasjonslivet I tillegg vil vi fortsatt være sterkt tilstede med en fysisk utstilling bestående av et utvalg av våre produkter, sier Ulbo.  

AJ Produkter er sterkt tilstede gjennom hele året på alle NOVA Spektrums egne arrangement. Bildet er fra Oslo Design Fair der AJ Produkter laget en egen lounge for de besøkende midt i utstillingsområdet. Foto: NOVA Spektrum.

En betydelig andel av salget til AJ produkter går via nettbutikk. Hvorfor er det da viktig å prioritere en fysisk møteplass som markedskanal?

Fordi mange kunder opplever oss digitalt, er det genialt å vise frem noe av sortimentet fysisk på et sted der mange møtes. Vi har testet forskjellige utstillinger denne våren, og mener muligheten for å se og ta på fysiske produkter kompletterer vår synlighet i andre kanaler på en ypperlig måte. Tallene fra undersøkelsen bekrefter at denne form for markedsføring gir en dokumenterbar effekt i form av at flere får kjennskap til oss, og at flere sitter igjen med et positivt inntrykk av AJ Produkter som merkevare, avrunder Ulbo.

Skikkelig stopp-effekt med ny teknologi

Den nye 3D-filmen til AJ Produkter er produsert av Ocean Studios, et designbyrå med tilholdssted i Stockholm. Prosjektleder Fredrik Johansson forklarer teknologien som er benyttet i forbindelse med filmen slik:

Sammen med AJ produkter ønsker vi å skape en skikkelig stopp-effekt med filmen, og å gjøre nytte av alle de kreative mulighetene som den vinklede skjermen på NOVA Spektrum gir oss. Dette løste vi gjennom å jobbe med deepscreen-teknologi som gir en illusjon av at objektet på skjermen har dybde og beveger seg ut av skjermen.  Det gir en skikkelig tøff effekt som folk umiddelbart fester sitt blikk på.

Hvilke reaksjoner pleier slike filmer å få?

Når vi lager en film ved hjelp av deepscreen-teknologi så fører det ofte til stor spredning av filmen. Folk elsker å ta frem egen mobil, filme filmen, og dele den videre til venner og bekjente via sosiale medier. Vi tror dette også vil være tilfelle for de besøkende på NOVA Spektrum som ser reklamefilmen til AJ Produkter.  Filmen ble rett og slett veldig kul, og er med på å gjøre at selskapet skiller seg ut på en stor arena der det er mange som konkurrerer om oppmerksomheten til de besøkende.

Kontakt meg gjerne for en uforpliktende samtale

Sammen kan vi sette nye mål for din virksomhet.

Michael Vedstesen

Direktør Salgsutvikling

Michael er ekspert på hvordan du kan utnytte messer og arrangement som kanal for salg, markedsføring og relasjonsbygging. Han deler gjerne av sin erfaring og kompetanse med deg.