Digitale skjermer gir stor drahjelp for utstillere som vil lykkes (enda) bedre!

Andreas Engelberg Engh og medstudent Jakob Essen konkluderer i en ny bacheloroppgave med at bruk av de digitale skjermene på NOVA Spektrum representerer en effektiv måte å skille seg ut på for utstillere som vil lykkes bedre, og som ønsker seg enda flere besøkende til egen stand.

I forbindelse med den avsluttende bacheloroppgaven ved Handelshøyskolen BI har studentene Andreas Engelberg Engh og Jakob Essen samarbeidet med NOVA Spektrum om å undersøke effekten av de digitale skjermene på arenaen. Skjermene benyttes av utstillere som ønsker å profilere seg utover egen stand på messene og arrangementene som NOVA Spektrum skaper og legger til rette for.

Ny innsikt i effekten av reklamekanalen

Studentene har intervjuet flere hundre besøkende i forbindelse med oppgaven:

Gjennom bruk av spørreskjema har vi gjennomført flere hundre intervjuer med et tilfeldig utvalg besøkende til NOVA Spektrums arrangement. Hensikten med intervjuene har vært å kartlegge hvor mange som legger merke til reklamebudskapene på skjermene, og hvordan de besøkende blir påvirket av budskapene. Dette har gitt oss unik innsikt i hvilken effekt denne reklamekanalen har på en arena der det er stor konkurranse om oppmerksomheten, og der det gjelder å skille seg ut som utstiller for å få maksimalt ut av egen deltakelse, forteller Andreas.

Interessante hovedfunn

I forbindelse med oppgaven har Andreas og Jakob undersøkt ulike hypoteser relatert til effekten av de digitale skjermene. Med utgangspunkt i statistiske analyser, konkluderer de to studentene med følgende:

  • De digitale skjermene og reklamebudskapene representerer et tydelig blikkfang for de besøkende: Mer enn 6 av 10 personer som deltok i undersøkelsen, svarte at de hadde lagt merke til skjermene og ett eller flere av reklamebudskapene som ble fremvist digitalt. Bruk av de digitale skjermene fremstår altså som et sterkt virkemiddel for å oppnå økt synlighet for utstillere som vil «bryte lydmuren» på et arrangement.


  • De digitale skjermene påvirker handlingene til de besøkende: Undersøkelsen til studentene viser at skjerminnhold med høy oppfattet relevans (…og som klarer å holde på de besøkendes oppmerksomhet over tid), i stor grad bidrar til å påvirke ønsket atferd til de besøkende. Ønsket atferd kan i denne sammenheng eksempelvis ta form av at flere velger å oppsøke en bestemt stand, eller skanner en QR-kode for å få mer informasjon om en bestemt merkevare.

Studentene mener funnene i bacheloroppgaven styrker forståelsen av at skjermer ikke bare representerer visuelle elementer, men også er aktive drivere av brukerengasjement.

Alle de digitale skjermene er strategisk plassert med god synlighet for alle besøkende på messene og arrangementene som NOVA Spektrum skaper og legger til rette for. Foto: NOVA Spektrum.

Positivt overrasket

Andreas og medstudent Jakob ble begge positivt overrasket da de oppdaget hvor sterk synlighet reklamebudskapene på skjermene har. Skjermene konkurrerer om oppmerksomheten i et landskap med mange parallelle synsinntrykk. Samtidig er de plassert på en måte som gjør dem svært iøynefallende for alle besøkende.

Effektivt tiltak

Studentene har også latt seg imponere over at skjermene i så stor grad kan påvirke de besøkende til å ta et aktivt valg, som eksempelvis å oppsøke en bestemt utstiller:

Vår tydelige konklusjon i bacheloroppgaven er at reklamebudskap på de digitale skjermene til NOVA Spektrum er et effektivt tiltak for utstillere som ønsker å øke egen synlighet, og bidra til at de besøkende gjennomfører en bestemt handling. Når målet for mange av utstillerne på arrangementet er å lykkes med å møte flest mulig potensielle kunder på kortest mulig tid, så er det utvilsomt en god investering for mange av disse å investere noen kroner i et reklamebudskap på skjermene, fastslår Andreas.  

Funnene i bachelorppgaven tyder på at det kan være vel anvendte midler å kjøpe synlighet på NOVA Spektrums digitale skjermer i forbindelse med messer og arrangement. Foto: NOVA Spektrum..

Sørg for å ha et bevisst forhold til målgruppene dine

Andreas minner samtidig om at det er viktig å ikke bare fokusere på å være tilstede på de digitale skjermene med et eget reklamebudskap, men at innholdet også må være gjennomtenkt:  

Sørg for å ha et bevisst forhold til målgruppene du ønsker å komme i tettere kontakt med, og lag et innhold som gjør at du treffer dem. Det er når de besøkende velger å se hele eller store deler av ditt reklamebudskap, at man i størst grad lykkes med å påvirke dem til å gjennomføre en handling som er i tråd med hensikten bak reklamen. Dette er godt forankret i markedsføringsteori, men kan ikke gjentas ofte nok. Det finnes mange markedsføringstiltak som ikke bidrar til en reel holdnings- og atferdsendring, og som dermed fremstår som svak effekt- og resultatmessig, sier Andreas.  

Hva fikk dere til å skrive en bacheloroppgave om de digitale skjermene på NOVA Spektrum?

De digitale skjermene til NOVA Spektrum kan på mange områder sammenlignes med utendørsreklame. Samtidig er det mulig å målrette reklamebudskapene på en helt annen – og mer effektiv – måte her sammenlignet med bruk av boards-reklame på eksempelvis bussholdeplasser og kjøpesentre. Vi ønsket å måle effekten av digitale skilt og digitale reklamebudskap i et slikt miljø, og var nysgjerrige på hvilke funn dette kunne gi oss sett i lys av at NOVA Spektrum samler flere tusen utstillere hvert år i forbindelse med sine messer og arrangement.

Gjennom bacheloroppgaven bidrar vi med dokumenterbar kunnskap og innsikt som er til nytte for både utstillerne og NOVA Spektrum, og som vi også selv anser for å være interessant og relevant for vår utdanning, avrunder Andreas Engelberg Engh.

Ta kontakt for leie av skjermplass

Ta gjerne kontakt med NOVA Spektrum v/direktør Salgsutvikling Michael Vedstesen ved ønske om leie av skjermplass i forbindelse med kommende messer og arrangement.

Kontakt meg gjerne for en uforpliktende samtale

Sammen kan vi sette nye mål for din virksomhet.

Michael Vedstesen

Direktør Salgsutvikling

Michael er ekspert på hvordan du kan utnytte messer og arrangement som kanal for salg, markedsføring og relasjonsbygging. Han deler gjerne av sin erfaring og kompetanse med deg.