Om noen dager åpner VVS-dagene på NOVA Spektrum. Arrangøren bak Norges viktigste møteplass for energi- og miljøteknikk mener det er selvsagt å legge arrangementet til Norges største møteplass for næringslivet.
Mer enn 12 000 tilreisende og besøkende fra hele landet er ventet til fagmessen som henvender seg til fagfolk, leverandører og produsenter i VVS-bransjen. Arrangementet i regi av NemiTek – Norsk VVS Energi- og miljøteknisk forening – har lange tradisjoner og strekker seg tilbake til starten av åttitallet – lenge før internett og de digitale markedsmulighetene så dagens lys. Samtidig har arrangementet aldri stått sterkere enn i dag.
– Vi har tett kontakt med bransjen hver eneste dag. Fysiske møteplasser og en arena for å møte andre bransjekolleger, leverandører og samarbeidspartnere har alltid vært viktig. Det å samle en hel bransje på et sted er en unik mulighet for alle parter, og det tror jeg det alltid vil være, forteller kommunikasjonssjef i NemiTek Martin Håndlykken.
Enkle og problemfrie forberedelser
Martin Håndlykken forteller at riggingen til arrangementet allerede er i full gang. Det er mye som skal på plass når store deler av NOVA Spektrums tilgjengelige utstillingsareal skal fylles med nærmere 200 leverandører som tilbyr teknologi og løsninger innen energi, miljø, effektivisering og innovasjon. Samtidig foregår den store logistikkoperasjonen på en enkel og problemfri måte takket være god koordinering og godt samarbeid på tvers av arrangør, NOVA Spektrum og de enkelte utstillerne.
Hele bransjens møteplass
Hvorfor er dette et viktig arrangement å være sterkt til stede på som leverandør til bransjen?
– For mange leverandører er VVS-dagene den beste og mest effektive måten å komme i kontakt med nye og eksisterende kunder på. Relasjonene som oppstår gjennom to-veis dialogen som foregår på arrangementet er helt unik.
Vi skal jo heller ikke glemme at arrangementet har en stor sosial funksjon. Dette er stedet der du møter en samlet bransje og treffer andre som også er interessert og opptatt av det samme som deg. Fagfolk liker å møte andre fagfolk både i vår og andre bransjer, forteller Håndlykken.
Supereffektiv salgsoverbevisning
De fleste virksomheter bruker en miks av ulike markedskanaler for å komme i kontakt med egne kunder. Mange markedssjefer mener imidlertid messer og arrangement er en av de viktigste kanalene å bruke tid og ressurser på – dette gjelder spesielt for bedrifter som primært henvender seg til bedriftsmarkedet.
Forskning viser at sensorisk markedsføring er en supereffektiv måte å skape sterk salgoverbevisning på.
Nye og moderne møte- og konferanselokaler
NOVA Spektrum er arena for en rekke messer og arrangement som henvender seg til næringslivet, og opplever stadig større interesse fra aktører som er opptatt av å ta i bruk mulighetene som den fysiske møteplassen gir. Med nye og moderne møte- og konferanselokaler i direkte tilknytning til det store utstillingsarealet, er det også mange som ser mulighetene for å kombinere messer med egne møter, bedriftssamlinger og lignende events.
– VVS-dagene er også et godt eksempel på en møteplass der vi kombinerer leverandørutstillinger og aktivitet på stand med kurs og mini-seminarer. Dette fungerer utmerket, og gjør at arrangementet også fremstår som en enda mer komplett møteplass. De fleksible mulighetene som åpner seg i møte med NOVA Spektrums store arena, er noe som gjør det lett å være arrangør.
I tillegg er det jo heller ingen ulempe at NOVA Spektrum har mer enn 1250 tilgjengelige parkeringsplasser og ligger tett på Lillestrøm stasjon med kort reisevei til både Oslo Lufthavn Gardermoen og resten av Stor-Osloområdet, poengterer Håndlykken.
Hva gleder du deg aller mest til i forbindelse med VVS-dagene i år?
– I år er det fullt fokus på utstillerne og det de leverer. Det er ikke bare produkter og løsninger, men også kompetansen de sitter med som de skal dele med resten av bransjen. Det blir mange gode samtaler, stort faglig utbytte og full aktivitet i tre dager. Det å se den verdien vi kan skape for bransjen er det aller viktigste for oss, sier Håndlykken.
Utstilleransvarlig for VVS-dagene Henrik Sakshaug stemmer i:
– Det er sjette gang jeg arrangerer VVS-dagene. Det er alltid et høydepunkt annethvert år. Det er en spesiell, men veldig spennende oppgave å få arrangere den største møteplassen for VVS-bransjen. Jeg tror at de menneskelige møteplassene er nesten enda viktigere enn før i en digital verden, forteller Henrik Sakshaug.