Denne informasjonen er ment som en veiledning til deg som har behov for å importere og deklarere varer i forbindelse med arrangement, utstillinger og andre events på NOVA Spektrum. Ta gjerne kontakt med NOVA Spektrum Logistics (+47 40 00 02 67) ved spørsmål eller behov for praktisk bistand.

Hvert år skaper og legger vi til rette for en rekke messer og arrangement med utstillere fra utlandet, eller med utstillere som har behov for innførsel av varer som skal brukes på arrangement. Den enkelte utstiller er selv ansvarlig for å følge regelverket som gjelder på dette området.  

For deg som har behov for innførsel av varer ment for salg eller utdeling

Har du behov for å importere varer som skal selges, deles ut eller forbrukes på våre messer og arrangement, anbefaler vi deg å lese gjennom Tolletatens importguide for nybegynnere.  Denne guiden er en god veiledning som gir svar på de fleste spørsmål. Gjennom guiden klargjøres det at varer som ikke skal returneres i uendret stand, må fortolles inn. I forbindelse med import blir merverdiavgift og eventuelle tollavgifter belastet. Detaljer knyttet til dette følger av Tolletatens hjemmesider.

Trenger du bistand i forbindelse med import og deklarasjon av varer til bruk på messer og arrangement, bistår vi deg gjerne. Se kontaktopplysninger til NOVA Spektrum Logistics lenger ned.

For deg som har behov for midlertidig innførsel av varer

Mange av våre utstillere har behov for å hente inn vareprøver, demoprodukter, reklame/profilmateriell eller lignende fra utlandet til bruk på egen stand.  Dersom varene skal tilbake til utlandet etter endt bruk på arrangementet, anbefaler vi deg å benytte midlertidig tolldeklarasjon.

Gjennom bruk av et såkalt ATA-carnet som stemples på grensen og erstatter tolldeklarasjonen, kan du spare både tid og penger i forbindelse med import av varer til Norge i forbindelse med messer og arrangement. Dette er også det foretrukne dokumentet og kan brukes på alt som skal i retur i uendret stand.

Dette innebærer at ATA-carnet fint kan brukes i forbindelse med midlertidig tolldeklaring av eksempelvis reklamemateriell, vareprøver eller annet materiell som skal brukes på arrangementet før det fraktes tilbake til en lokasjon utenfor Norges grenser.  

ATA Carnet tar normalt to uker å få utstedt, og utstedes i avsenderlandet. Dette innebærer dermed også at dersom en norsk utstiller skal låne noe fra utlandet, så er det avsenderen som må skaffe ATA-carnet.

Midlertidig innførsel kan enten gjøres på utstillers konto dersom de er norske eller – etter avtale – mot NOVA Spektrums konto. Vi minner om at man i forbindelse ved midlertidig innførsel alltid må huske å å påføre at det er en midlertidig sending, og at den skal returneres etter endt arrangement.

Du finner god informasjon om ordningen med bruk av midlertidig tolldeklarasjon (ATA-carnet) på hjemmesidene til Oslo Chamber of Commerce.

Vi hjelper deg gjerne – ta kontakt!

Ta kontakt med NOVA Spektrum Logistics for hjelp og bistand i forbindelse med dine behov når det gjelder import og deklarasjon av varer. Vi er til for å hjelpe deg!

NOVA Spektrum Logistics
Tlf: +47 40 00 02 67
E-post:logistics@novaspektrum.no