Denne informasjonen er ment som en veiledning til deg som har behov for å importere og deklarere varer i forbindelse med arrangement, utstillinger og andre events på NOVA Spektrum. Ta gjerne kontakt med NOVA Spektrum Logistics (+47 40 00 02 67) ved spørsmål eller behov for praktisk bistand.
Hvert år skaper og legger vi til rette for en rekke messer og arrangement med utstillere fra utlandet, eller med utstillere som har behov for innførsel av varer som skal brukes på arrangement. Den enkelte utstiller er selv ansvarlig for å følge regelverket som gjelder på dette området.
Ta kontakt med NOVA Spektrum Logistics for hjelp og bistand i forbindelse med dine behov når det gjelder import og deklarasjon av varer. Vi har god kunnskap om regelverket og kan hjelpe deg med å finne gode løsninger på dine behov.
NOVA Spektrum Logistics
Tlf: +47 40 00 02 67
E-post:logistics@novaspektrum.no
Midlertidig import
Midlertidig import gjelder kun når hele sendingen skal returneres til utlandet etter arrangementets slutt.
ATA-carnet
Ata-carnet er den enkleste og tryggeste måten å deklarere varer på ved internasjonal frakt. Carneet fylles ut på forhånd og stemples av Tollvesenet ved grensepassering. Deretter er varene frigitt for tiltenkt bruk.
Sjekk med din lokale utsteder av ATA-carnet om du kan bruke dette på din forsendelse, hvilke betingelser som gjelder og hva det vil koste. Vær ute i god tid, ettersom det normalt tar 2-3 uker å utstede et ATA-carnet.
Et ATA-carnet er normalt gyldig i ett (1) år, og du styrer selv når varene skal transporteres. Carnetet er gyldig som tolldokument i de fleste land, og kan brukes et ubegrenset antall ganger innenfor gyldighetstiden.
Midlertidig innførsel
Dersom utstilleren har en norsk underavdeling, NUF el.lign, som er momsregistrert, så skal disse brukes som importør. Eventuelt kan også en samarbeidspartner eller distributør som stå som ansvarlig for importen.
Dersom utstiller ikke har overnevnte, kan varene – etter avtale – tas inn midlertidig på NOVA Spektrum AS. NOVA Spektrum garanterer da for moms og eventuell toll. Vi gjør oppmerksom på at det vil bli belastet et gebyr for dette. Vi godtar ikke at varer som er tatt inn midlertidig i vårt navn sendes videre til andre arrangementer i Norge før re-eksport/retur til utlandet.
Ved midlertidig innførsel må det utstedes faktura som viser:
- Avsender
- Mottaker
- Leveringsadresse
- Alle varer på sendingen med vekt, verdi og HS-nummer
- Presisering av at sendingen er midlertidig og begrunnelse for dette – eksempelvis: “Temporary important for exhibition”.
- Fraktbetingelser skal være DAP eller DDP.
Ordinær innførsel
Alle varer som skal gis bort, selges, konsumeres, deles ut eller kastes etter arrangementets slutt skal tas inn ordinært, og det må betales moms og for noen varer også toll og avgifter. Disse kostnadene må dekkes av utstiller med mindre annet er avtalt.
Til norsk utstiller eller utenlandsk utstiller som er registrert i Norge
Utstiller er et norsk firma, eller utstiller er registrert i Brønnøysund (trenger ikke være momsregistrert) med NUF el.lign.. For disse gjelder samme krav til faktura som en ordinær handelsfaktura. Kjøper skal være utstillerens norske firma, og med NOVA Spektrum som leveringsadresse. Momsregningen må gå direkte til utstiller.
Til utenlandsk utstiller som ikke er registrert i Norge
Her gjelder samme krav til faktura som en ordinær handelsfaktura. Faktura må imidlertid også inneholde EORI, VAT eller TAX nummer. Faktura adresseres til utstiller med fullt navn og adresse, og med NOVA Spektrum som leveringsadresse. NOVA Spektrum legger ut for moms og toll, og viderebelaster dette sammen med et utleggsgebyr.
NB: Vi må søke om TRK-nummer (omtrent det samme som EUs EORI system), og må ha Power of Attorney for å gjøre dette. Standardtekst “We,____, hereby give NOVA Spektrum permission to apply for a TRK-number on our behalf”. POA må være på utstillers brevhode og signert.
Merk følgende:
Vi kan ikke fortolle alkohol og/eller tobakk. Ved forsendelse av fersk mat (kjøtt, fisk, frukt, grønnsaker, kornvarer og lign), sjekk med norske tollmyndigheter i god tid før du skal sende. Det er avsenders ansvar at alle sertifikater og tillatelser er i orden før ankomst ved grensen.
Tolletatens importguide
Ta gjerne også en titt på Tolletatens importguide for nybegynnere for å lære mer om import. Gjennom guiden klargjøres det at varer som ikke skal returneres i uendret stand, må fortolles inn. Sørg derfor for å gjøre en nøye vurdering av om det er midlertidig eller permanent innførsel som gjelder i forbindelse med din forsendelse.
