NOVA Spektrum og Lillestrøm Sportsklubb (LSK) bidrar på hver sin måte til å sette Lillestrøm på kartet nasjonalt og internasjonalt. Nå inngår NOVA Spektrum for første gang i historien et samarbeid med fotballklubben som også spiller en viktig funksjon for å samle og styrke næringslivet i regionen.
NOVA Spektrum representerer en av de største og mest synlige hjørnesteinsbedriftene på Romerike, og har siden etableringen i Lillestrøm tilbake i 2002 vært en viktig motor for nærings- og samfunnsutvikling i regionen. Nå inngår Norges største møteplass for næringslivet en ny samarbeidsavtale med Lillestrøm Sportsklubb (LSK). Dette er første gangen NOVA Spektrum inngår en større avtale av denne typen.
Hva innebærer samarbeidet?
Samarbeidsavtalen innebærer at NOVA Spektrum blir arena og vertskap for flere av de store møteplassene som LSK arrangerer for sine medlemmer, sponsorer og støttespillere. I tillegg legges det til rette for at LSK kan dra nytte av NOVA Spektrum også på andre områder som kommer klubben og medlemmene til gode.
For NOVA Spektrum innebærer samarbeidet blant annet at virksomheten blir fullverdig medlem i LSKs unike sponsornettverk med nærmere 200 bedrifter fra hele regionen. I tillegg vil NOVA Spektrum ha rett til synliggjøring av egne merkevarer på Åråsen stadion, og få tilgang til flere av LSKs markedsføringskanaler og nettverk.
Samarbeidet gir nye muligheter
Administrerende direktør i Stiftelsen NOVA Spektrum Gunn Helen Hagen har tydelige forventninger til samarbeidet med LSK:
– For NOVA Spektrum er det viktig å gjøre enda flere kjent med de unike fasilitetene som vi tilbyr. Dette gjelder alt fra våre moderne møte- og konferanselokaler midt i hjertet av Lillestrøm til vårt spisested Lillestrøm Lobby som har fått terningkast seks av RBs restaurantanmelder.
I tillegg har vi selvsagt mange møteplasser og arrangement gjennom året som også er superrelevante for næringslivet og innbyggerne i nærmiljøet. Samarbeidet med LSK gir oss muligheten til å skape enda mer positiv oppmerksomhet om disse tilbudene, og å komme i direkte kontakt med målgruppene som har glede og nytte av opplevelsene og tjenestene vi tilbyr, sier Hagen.
Viktig samfunnsbygger
Samarbeidet er altså ikke direkte motivert ut fra et ønske om at LSK skal lykkes best mulig sportslig?
– Våre kunder og medarbeidere heier på fotballklubber over hele landet. Vi skal være en arena og arbeidsplass for alle, og dette gjelder selvsagt også i forlengelsen av avtalen med Lillestrøm Sportsklubb. Samtidig vil vi anerkjenne LSK for den gode jobben de gjør med å være en viktig samfunnsbygger i regionen. Vårt samarbeid gir oss nye muligheter for å jobbe på tvers om å gjøre Lillestrøm og området rundt enda mer attraktivt både som bosted og destinasjon. Dette ser vi frem til, understreker Hagen.
To store møteplasser i samme by
Daglig leder i LSK, Robert Lauritsen, er svært fornøyd med den nye samarbeidsavtalen klubben har inngått med NOVA Spektrum:
– Vi gleder oss utrolig mye til å utvikle dette samarbeidet til det beste for både LSK, NOVA Spektrum, publikum og næringslivet på Romerike. Arenaen til NOVA Spektrum og Åråsen er to store møteplasser med bare noen hundre meters avstand, og vi setter stor pris på at NOVA Spektrum blir en del av vårt sponsornettverk. Vi har samarbeidet godt tidligere også: I 2017 samlet vi hele Fuglafamilien hos vår nye samarbeidspartner på det som ble en gigantisk cupfinalefest gjennom hele helgen, sier Lauritsen.
Setter Lillestrøm på kartet
Lauritsen forteller at Lillestrøm i stor grad er kjent for LSK og NOVA Spektrum utenfor kommunens grenser. Dette tilfører samarbeidet en ekstra dimensjon:
– LSK og NOVA Spektrum er to aktører som virkelig er med på å utvikle og styrke regionen. NOVA Spektrum har 3-400 000 årlige tilreisende og besøkende i forbindelse med sine møteplasser og arrangement, og vi har over 100 000 tilskuere fra hele landet som besøker Åråsen gjennom sesongen. I sum skaper dette positive ringvirkninger som har stor betydning for nærings- og samfunnsutviklingen i vår del av landet, og som setter Lillestrøm på kartet.
Gjennom samarbeidet ønsker vi å styrke de positive ringvirkningene ytterligere gjennom å dra veksler på hverandres styrker når det gjelder å skape minnerike opplevelser som engasjerer og begeistrer bredt, fastslår Lauritsen.