Snart er «Norges Varemesse» historie – holder det nye navnet hemmelig

Norges Varemesse skal bytte navn. Administrerende direktør Gunn Helen Hagen og kommunikasjonssjef Robert Kippe er hemmelighetsfulle forløpig.

(Nå har vi hatt det samme navnet i 100 år. Nå skal vi tenke på de 100 neste!For abonnenterDet sier Norges Varemesses administrerende direktør Gunn Helen Hagen og bekrefter at gigantselskapet står foran en navneendring. Meningen er at det nye navnet skal passe bedre for et selskap som for lengst har sluttet å bare være arena for – nettopp – varemesser.– Navnet vi har nå er ikke lenger dekkende for alt vi driver med. Vi skal på ingen måte trappe ned satsingen på messer og store møteplasser for bransjer, men vi gjør så mye mer, sier hun.Store eiendomsprosjekterNorges Varemesse i dag er, i tillegg til bransjearrangementene, også konferanser, konserter og underholdning. Og det er ikke bare i messehallene på Lillestrøm det skjer. Stiftelsen Norges Varemesse eier også Oslo Spektrum.Og på toppen av denne kjernevirksomheten har helt nye satsinger blitt satt i gang:– Vi er i gang med eiendomsprosjekter og stedsutvikling både her i Lillestrøm og ved Oslo Spektrum, sier Hagen.I Lillestrøm skal Norges Varemesse utvikle eiendommen sin til det de ser for seg blir en helt ny bydel med både leiligheter og arbeidsplasser for flere tusenvis av mennesker. Ved Oslo Spektrum har stiftelsen planer om et helt nytt kongressenter hvor blant annet et høyhus på 117 er tegnet inn. Planene skal behandles av bystyret i løpet av høsten.Ikke første gangMeningen er at det nye navnet skal favne alt dette.– Vi trenger rett og slett å friske oss opp, sier Hagen.– Tanken om et nytt navn er langt fra ny. Det har vært snakk om dette flere ganger tidligere, men det har ikke fått gjennomslag. Nå vil det imidlertid skje, legger hun til.Norges varemesseStiftelsen Norges Varemesse er en stiftelse sammensatt av representanter fra Næringslivets Hovedorganisasjon og Virke.Norges Varemesse har som formål å være til for næringsliv, kulturliv og organisasjonsliv ved å tilrettelegge møteplasser som bidrar til økt handel, kunnskapsdeling og inspirasjon. Utvikler også fast eiendom.Stiftelsen eier og driver Norges Varemesse på Lillestrøm og Oslo Spektrum.Det første arrangementet, som ble starten for Norges Varemesse, fant sted i Oslo i 1920.Flyttet fra Sjølyst i Oslo til Lillestrøm i 2002.Messearealet på Lillestrøm er på 39.000 kvadratmeter.Kilde: Stiftelsen Norges VaremesseDet nye navnet skal lanseres i november. Hva det blir vil ikke Hagen røpe, men hun bekrefter at navnevalget er tatt. Og et lite hint kan hun gi:– Det blir noe energisk over det!(FOTO: LISBETH LUND ANDRESEN)Skal få kundene tilbakeNavneendringen er ikke det eneste grepet Norges Varemesse tar for å synliggjøre enda bedre hva de faktisk gjør. Selskapet har også ansatt en kommunikasjonssjef. Den jobben har Robert Kippe fått.– Jeg gleder meg veldig til å fortelle om alt som skjer i Norges Varemesse, både her i Lillestrøm og i Oslo. Og nå blir det også en viktig del av jobben min å formidle alt vi gjør som sørger for en trygg gjenåpning av aktivitetene her etter pandemien, sier han.I løpet av over ett år med nedstenging har Norges Varemesse mistet en omsetning på 150 millioner kroner. Kippe legger ikke skjul på at noe av det viktigste er å få kundene som forsvant tilbake igjen når det nå blir mulig igjen.– Det er i møter med andre folk de beste opplevelsene, nye ideer og smarteste løsningene blir til. Jeg er overbevist om at både folk og bedrifter savner møteplasser, både i form av konferanser, messer og andre opplevelser. Vår oppgave blir å tilby trygge rammer og like gode møteplasser som før når samfunnet gradvis åpnes. Jeg skal i hvert fall gjøre mitt for at gjestene får en god opplevelse, og at de forhåpentligvis kommer tilbake til både Lillestrøm og varemessen igjen, sier han.Kippe kommer fra stillingen som seniorrådgiver i Dinamo PR. Og får alle som måtte lure: Han er i slekt med LSK-legende Frode Kippe.– Vi er tremenninger, bekrefter han.


En ny bærekraftig bydel i Lillestrøm

Med vår sentrale beliggenhet i Lillestrøm og kun 10 minutter til resten av verden (via Oslo Lufthavn) ønsker vi å utvikle vår allerede fantastiske eiendom og rigge for fremtidsrettet og bærekraftig byutvikling. I samarbeid med arkitektkontoret A-LAB er det utviklet skisser over hvordan Norges Varemesse kan realisere planene.

Ilustrasjonen viser hvordan en ny digital fasade som vender mot Lillestrøm syd og togstasjonen kan se ut.

Ønsker seg Oslo og Akershus’ storbyuniversitet, OsloMet
Norges Varemesse sine planer peker seg ut som fremtidsrettede, ressursoptimerende og bærekraftige i kampen om å få bygge det nye universitetsbygget for OsloMet, som har planer om å flytte fra Kjeller til Lillestrøm sentrum.

– Hos oss er det også store muligheter for faglig samarbeid med studentene. Selv har vi en egen designavdeling som allerede har hatt samarbeid med industridesign-studentene deres. I tillegg har vi jo messer og arrangement innenfor veldig mange fagfelt som også gir praksis- og studiemuligheter for studentene, sier Administrerende Direktør ved Norges Varemesse, Gunn Helen Hagen. I mai etablerte Norges Varemesse et samarbeid med eiendomsutvikler Aspelin Ramm og Veidekke i forbindelse med OsloMet.

Skissen viser hvordan messe-arealet kan optimeres med OsloMet integrert i kollektivknutepunktet rundt Lillestrøm Stasjon og en ny fremtidsrettet bydel.

Verden kommer til Lillestrøm
Administrerende direktør Gunn Helen Hagen og Norges Varemesse har heftige visjoner og konkrete planer om å skape en bydel som skal være et skoleeksempel på hvordan man globalt kan utvikle moderne byområder for fremtiden.

 Norges Varemesse vant pris

kommende events