Tips til bedriftsleder som ønsker flere kunder

Det å skaffe nye kunder kan være utfordrende. Hvordan skal kunden finne din bedrift i en jungel av andre og hvordan kan din bedrift utpeke seg? Det er ikke enkelt, men det er fullt mulig å tiltrekke seg de rette kundene med en langsiktig plan.

I denne artikkel har vi satt opp en verktøykasse med tips til deg som bedriftsleder for å skape langsiktig vekst. 

Vær en synlig bedrift

Synlighet på nett er viktigere enn noen gang. Tall fra hovedorganisasjonen Virkes eHandelsbarometer viser at nordmenn kjøper flere varer på nett nå enn noen gang før.

81 prosent googler det de er ute etter, før kjøp, og derfor bør din nettside rangere høyt i søkemotorer som google. De som lager godt innhold på blogg og i artikler er høyere rangert på Google. Vær en problemløser for kunden og vær tilgjengelig og synlig også på sosiale medier.

Facebook er størst i Norge av sosiale medier.

Øk kundemassen med sosiale medier

Folk oppholder seg daglig på sosiale medier. Spørsmålet er hvilke medier bedriften bør satse på? Da må du finne ut hvor målgruppen din er representert. Listen er lang, Facebook, LinkedIn, YouTube, Twitter, SnapChat, TikTok og mange flere. Samspillet mellom eget innhold, målgruppens interesser og dialogen på nett er avgjørende for å skaffe nye kunder. 

Facebook er fortsatt den desidert største kanalen på sosiale medier.
69 % av den norske befolkningen bruker denne plattformen daglig per Q2`2022. Det er allikevel verdt å merke seg at bruken har sunket kraftig blant de yngre mellom 18 og 29 år, og har økt blant aldersgruppene 30-39 og 50-59 år. 

Uansett hvilken plattform som velges, så bør dette være mer enn kun et sted du promoterer din tjeneste eller produkt. Dette er stedet hvor kunden lett skal kunne knytte kontakt og få svar på spørsmål.

Tommelen-opp-av-flere-personer
Hovedprinsippet i merkevarebygging er å utvikle positive og sterke assosiasjoner til bedriften eller produktet, slik at kundene foretrekker merkevaren din fremfor konkurrentenes.

Skap troverdighet få flere kunder

En tankeleder er den som blir tenkt på når noen nevner for eksempel «leiebil». Hvilket merke dukket opp i din tanke? Hertz, Avis, Oslo bilutleie? Uansett så er det mange aktører, akkurat som det sikkert er i din bransje. 

For å kunne bli en av de som blir valgt og som andre vil samarbeide med, så krever det synlighet og merkevarebygging for å bli husket. Nå er det de færreste som har like mye markedsmidler som tunge store aktører, men det er heller ikke nødvendig. Et eksempel kan være å bli en tankeleder i lokalmiljøet, eller den som holder kurs, fagseminarer eller foredrag.

God mat og service gir en god totalopplevelse under kurs, konferanser og seminarer. 

Lag egne konferanser og fagseminarer

Det høres kanskje omfattende ut, men det trenger det absolutt ikke være. Har du samarbeidspartnere som er gode på sine fagfelt? La de få muligheten til å skinne sammen med din bedrift. Del erfaringer og del løsninger. Inviter bedrifter i faget til å delta og skap et nettverk. De fleste ønsker å fortelle om det som de er gode på.

Fasiliteten av konferansen bør settes til noen som kan skreddersy arrangementet. Det bør ligge nært kollektivtransport for rask tilgang og gjerne med gode parkeringsmuligheter. I tillegg bør det være enkelt med tilgang til god mat og drikke, teknikk, nettilgang og en konferansevert. De fleste som er erfarne og store innen utleie av møteplasser har også god innsikt i hvordan slike arrangementer bør settes opp. De er også mer enn opptatt av at akkurat du skal lykkes, det er en vinn, vinn situasjon.

Høres ut som en god ide, men dyrt? Nei, det trenger ikke koste bedriften dyrt. Det finnes egne pakketilbud som gjør at din bedrift kun kan konsentrere seg om å lage kjøreplan og innholdet for konferansen. Så er det opp til deg som arrangerer konferansen om det tas inngangspenger eller ikke.

Les også: Slik lykkes du med konferansen

Messe-med-samling-av-kunder
Arenaer og møteplasser som messer har målgrupperettede samlinger og det blir enklere å møte beslutningstagere. 

Rett møteplass gir bedriften synlighet 

En annen måte å treffe nye kunder, beslutningstagere og pleie eksisterende kunder på er å bli med på de større møteplassene og arenaene som messer.

I tillegg til å treffe mange besøkende handler dette om å øke synligheten til bedriften og møte hele bransjen. Være til stede der det skjer. Trender og nyheter blir ofte presentert på messer og muligheter til å skaffe seg førstehåndkunnskap og flere eller nye samarbeidspartnere er stor. 

Messedeltagelse gir også muligheter for merkevarebygging, skape troverdighet og øke omdømmet. Derfor har mange bedrifter satt opp messedeltagelse som en del av markedsplanen. De som deltar på messe, leker ikke butikk. De vet de får dra kraft med markedsføringen via de største aktørene og messearrangører.

Ved deltagelse, sett opp definerte mål for messedeltakelsen, både kvantitative og kvalitative. For å avgjøre om messen var en suksess, må man analysere målene for messedeltagelsen. Verdiskapning kan være økt salg, flere samarbeidspartnere og kunder, merkevarebygging og positive opplevelser. 

Les også: Bygger konkurransekraft på både bransje- og enkeltselskapsnivå

Konklusjon: 

Vi håper dette var nyttige tips for deg som bedriftsleder. Nettstedet er det viktigste midlet du har i kampen om kundene, så nettsiden må fungere, da også på mobil. Men, synligheten er ofte mer enn kun å være på nett. Derfor blir enkelte møteplasser viktigere i fremtiden og også fordelingen av markedsmidler. Vi har derfor laget en e-bok for hvilken miks du bør ha for å skaffe nye kunder via en god mediemiks.

Fordeling-av-markedsmidler