NOVA Spektrum overtar alle rettighetene til TravelXpo, Norges største reiselivsmesse med 7300 besøkende og om lag 200 utstillere. Oppkjøpet innebærer at arrangementet flyttes til NOVA Spektrum med førstegangs gjennomføring i Lillestrøm 10-12.januar 2025.
Compass Fairs har besluttet å selge TravelXpo med overføring av alle rettighetene til NOVA Spektrum. Dette innebærer at NOVA Spektrum blir ny arrangør av Norges største reiselivsmesse og umiddelbart går i gang med å planlegge TravelXpo 10-12.januar 2025. Bransjen har selv ønsket seg en slik løsning i møte med ambisjonen om å styrke arrangementet ytterligere.
Større og mer opplevelsesrik møteplass
Oppkjøpet av TravelXpo legger til rette for at NOVA Spektrum kan videreføre det gode arbeidet som er gjort med å bygge opp et arrangement med høy kjennskap i markedet.
– Oppkjøpet av TravelXpo gir oss muligheten til å videreutvikle Norges største reiselivsmesse til å bli en enda større og mer opplevelsesrik møteplass for alle besøkende. Vi har stor tro på reiselivsnæringens fremtidspotensial, og ønsker å bidra til at selskapene i bransjen kan lykkes enda bedre med salg, markedsføring og relasjonsbygging, sier Liv Kindem, Kommersiell direktør i NOVA Spektrum.
Mål om flere besøkende
Liv Kindem mener Travelxpo passer perfekt inn i arrangementsporteføljen til NOVA Spektrum. NOVA Spektrum eier flere av Norges største publikumsarrangement med gode besøkstall og ferske publikumsrekorder i 2024. Frem til 2012 var også NOVA Spektrum arrangør av reiselivsmessen. Nå blir det nye reiselivsopplevelser på arenaen i Lillestrøm.
– Flere av våre store publikumsmesser som Camp Villmark og Hagemessen har hatt svært gode besøkstall denne våren. Vi tror dette skyldes vår evne til å skape unike opplevelser basert på riktig utstillermiks i kombinasjon med kreativt innhold i form av spennende og interessante aktiviteter som engasjerer mange. Vårt mål er også å gjøre TravelXpo til enda bedre og mer attraktiv møteplass som tiltrekker seg flere besøkende gjennom å tilføre arrangementet mer innhold og enda flere opplevelser, sier Kindem.
Liv Kindem viser til at NOVA Spektrum besitter landets største fagkompetanse innen messer og arrangement, og at arenaen i Lillestrøm også har en egen mat- og drikkeavdeling som gjør det mulig å lage spesialtilpassede mat- og drikkekonsepter til hvert arrangement. Dette gjør det mulig å løfte kvaliteten til Travelxpo på viktige områder som skaper økt publikumsinteresse.
![](https://novaspektrum.no/wp-content/uploads/sites/30/2024/05/Lillestrom-Lobby-Varmeny-2024-1920x1080-02-02.jpg)
Vil favne hele bredden av reiselivsnæringen
Liv Kindem har selv mange års fartstid fra reiselivsbransjen, og har blant annet innehatt flere ledende roller gjennom nærmere 15 år i Nordic Choice Hotels (nå Strawberry). Kindem har også vært markedssjef for Birken AS som står bak Birkebeinerrennet, og trekker på erfaringene fra disse rollene i arbeidet med å videreutvikle TravelXpo i regi av NOVA Spektrum:
– Vi er opptatt av at TravelXpo skal favne både bredde- og nisjeaktørene i den norske og internasjonale delen av bransjen, og være hele reiselivsnæringens felles møteplass for å få frem alle de unike opplevelsene som er tilgjengelige i markedet. Basert på egen erfaring vet jeg mye om hvor viktig det er å være til stede på et arrangement som mange besøker for å bli bedre kjent med hvilke muligheter som finnes på områdene for ferie, fritid og opplevelser, avslutter Kindem.
![](https://novaspektrum.no/wp-content/uploads/sites/30/2024/05/NOVA-Spektrum-TravelXpo-1920x1280-03.jpg)