Gjennom en ny spørreundersøkelse svarer hele 6 av 10 forbrukere at muligheten til å se og ta på produkter fra ulike leverandører er den avgjørende årsaken til deltakelsen på årets Camp Villmark. Messen samlet over 21 500 besøkende og bidro til salg av jakt, fiske og friluftsprodukter for hele 62 millioner kroner i løpet av 3 dager. Dette tilsvarer like i underkant av 400 000 kroner per utstiller.
Det selges stadig mer utstyr til jakt, fiske og friluftsliv via internett. Undersøkelsen NOVA Spektrum har gjennomført i etterkant av Norges største friluftsmesse, viser samtidig at flertallet av norske forbrukere fortsatt er opptatt av å prøve, sammenligne og se på ulike produkter før de tar sitt endelige valg om kjøp av friluftsutstyr. Mange er også opptatt av å få råd og veiledning fra fagfolk når de kjøper produkter til bruk i forbindelse med sitt friluftsliv:
- Hele 59 prosent av de spurte oppgir at muligheten til å se på og ta på fra ulike leverandører, er den avgjørende årsaken til at de valgte å besøke Camp Villmark 2022. Blant andre årsaker som mange trekker frem, er blant annet gode messetilbud og konkret ønske om kjøp av utstyr.
- Drøyt 1 av 3 spurte (36 prosent), oppgir at de besøkte Camp Villmark for å innhente informasjon og få råd fra fagfolk om produkter og tjenester.
- Hver fjerde (26 prosent) besøkende deltok på Camp Villmark for å høre på foredrag, mens 22 prosent av de spurte tok turen til Norges største friluftsmesse for å gjøre noe sammen med familien.
— Camp Villmark gjør det enkelt for nordmenn å oppleve friluftsglede og gode jakt- og fiskeopplevelser, ved at alle produktene du trenger for et vellykket friluftsliv er samlet på ett sted. Her kan du legge deg i soveposen, teste fiskestanga, krabbe inn i teltet og få tips og råd av erfarne friluftsprofiler før du bestemmer deg for hvilken leverandør du foretrekker å kjøpe av. I tillegg finner du proffe fagfolk som vet hva de driver med, og som har god oversikt over hvilket utstyr som passer i møte med dine behov, sier prosjektleder for Camp Villmark Per Anders Iversen.
Undersøkelse med forventning om omsetningsløft
Spørreundersøkelsen NOVA Spektrum har gjennomført, viser at Camp Villmark representerer en av Norges beste salgs- og markedsføringskanaler for salg av utstyr til jakt, fiske og friluftsliv. Den samlede omsetningen er beregnet til i størrelsesorden 62 millioner kroner, eller like i underkant av 400 000 kroner per utstiller. Målt som andel av tilgjengelige timer med salg, utgjør den beregnede omsetningen drøyt 2,7 millioner kroner per time i messens åpningstid.
Undersøkelsen viser i tillegg at mange utstillere kan forvente en betydelig økning i salget i etterkant av Camp Villmark: hele 7 av 10 spurte svarer at de vil kjøpe eller bestille noe i etterkant av messen. Dette bidrar til å gi utstillerne et ytterligere omsetningsløft i 2022.
Har du har spørsmål om messer?
Ta kontakt for en uforpliktende samtale.
Michael Vedstesen
Salgsdirektør NOVA Spektrum